Mens vi venter på Letbanen

For DTU betyder letbanen at universitetets campus i Lyngby bliver tættere forbundet med bymidten og også tættere knyttet til resten af Storkøbenhavn, og det bliver betydelig lettere at bruge den offentlige trafik til og fra campus. Der bliver to stop på direkte på campus, et på Akademivej og et på Anker Engelunds Vej. Derudover et stop ved Rævehøjvej. Letbanen forbindes med S-toget på Lyngby Station.

Rendering: Gottlieb Paludan Architects
Den kommende letbane. Rendering: Gottlieb Paludan Architects
Etableringen af Letbanen gennem DTU betyder, at den klassiske campusstruktur og skarpe opdeling i fire kvadranter skåret over af den brede Anker Engelunds Vej forandres markant. Letbanens rute gennem DTU vil gå ad Akademivej, hvor det vil være et stop ved Bygning 426 og fortsætte af Asmussens Allé og dreje ned over Anker Engelunds Vej med et stop foran Bygning 101-A og fortsætte videre ud mod nord ad Lundtoftegårdsvej.

Det forberedende anlægsarbejdet står DTU for og i januar 2021 går Hovestadens Letbane igang. I forbindelse med etableringen arbejder DTU med en plan for udviklingen af hele området omkring Origo, hvor de fire kvadranter mødes. Allerede nu er Asmussens Allé lukket for indkørsel fra Anker Engelunds Vej og der er etableret midlertidige parkering på sidste del af Asmussens Allé ind til anlægsarbejdet går i gang.

Følg med!
Tag en virtuel tur med Letbanen på DTU Lyngby Campus. Du kan allerede nu få et indblik i Letbanens rute gennem DTU ved at hoppe på toget i DTU’s 3D model.

dinletbane kan du følge med i det store anlægsarbejde på hele strækningen og specifikt følge med i, hvad der sker i Lyngby-Taarbæk Kommune.
Hovedstadens Letbane ruller efter planen ud på sin første tur i 2025. Letbanen strækker sig mellem Ishøj og Lyngby, er 28 kilometer lang og får 29 stationer undervejs. Letbanen går gennem DTU med to stationer undervejs.